۱۳
۶۹/۱۳
۶۳/۰
۴-۲۲- رگرسیون چندگانه
رگرسیون چند گانه روش آماری است که با بهره گرفتن از آن تأثیر توأم دو یا چند متغیر مستقل را بر متغیر وابسته می سنجند. در این تحقیق اثر بخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت سربازان تعاون یار متغیر وابسته تحقیق می باشد. در روش آماری رگرسیون چند متغیره، تغییرات متغیر وابسته از طریق متغیر یا متغیرهای مستقل تبیین میشود و در واقع تحلیل رگرسیون، واریانس متغیر وابسته را بر اساس متغیر یا متغیرهای مستقل تبیین و پیشبینی می کند. در تحلیل رگرسیون چندگانه از روش های مختلف برای ورود متغیرها برای معادله رگرسیونی استفاده می گردد. در این تحقیق از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام[۵۴] استفاده شده است. در این روش متغیرهای ضعیف تر از معادله حذف و در جدولی تحت عنوان Excluded Variables قرار می گیرند و متغیرهای باقیمانده بیشترین بخش از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کند. که به ترتیب تأثیرگذاری، وارد معادله رگرسیونی می شوند. نتایج رگرسیون های به عمل آمده به شرح زیر است :
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۲۲-۱- رگرسیون چندگانه متغیرهای تبیین کننده اثر بخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت سربازان تعاون یار
گام اول:
در این مرحله، اولین متغیری که وارد معادله رگرسیون گردید آموزش عملی و کاربردی است و این بدان مفهوم است که متغیر مزبور بیشترین تأثیر را داشته و بیش از سایر متغیرها وارد معادله رگرسیونی گردیده است. که در این مرحله ضریب همبستگی برابر ۳۴۵/۰= R و ضریب تعیین برابر ۱۱۹/۰= R2 محاسبه گردیده است. با عنایت به میزان۱۱۹/۰= R2 آموزش عملی و کاربردی ۱۱ درصد از تغییرات متغیر وابسته این تحقیق را تبیین می کند .
گام دوم :
در گام دوم از معادله رگرسیونی، متغیر ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان وارد معادله رگرسیونی می گردد. ضریب همبستگی این متغیر برابر ۴۵۸/۰=R و ضریب تعیین برابر ۲۱۰/۰= R2 می باشند. با توجه به میزان ضریب تعیین ۲۱۰/۰= R2 متغیرهای ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان و آموزش عملی و کاربردی ۲۱ درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین می کند.
گام سوم :
در این مرحله از محاسبات رگرسیونی، متغیر عدم نظر خواهی دیدگاه شرکت کنندگان در خصوص دوره افراد مورد مطالعه وارد معادله رگرسیونی می گردد. ضریب همبستگی ۵۷۰/۰ = R و ضریب تعیین برابر ۵۹۹/۰ = R2 می باشد و با عنایت به میزان ضریب تعیین متغیر عدم نظر خواهی دیدگاه شرکت کنندگان در خصوص دوره و دو متغیر مراحل قبل رگرسیون ۵۹ درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین می کنند.
گام چهارم :
در این مرحله از رگرسیون چند متغیره، متغیر محتوای دروس در آموزش های ارائه شده وارد معادله رگرسیونی می گردد. ضریب همبستگی در این مرحله برابر ۶۲۰/۰=R و ضریب تعیین ۶۶۸/۰=R2 می باشد. با توجه به میزان ضریب تعیین ۶۶ درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق اثربخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت سربازان تعاون یار، توسط متغیر محتوای دروس در آموزش های ارائه شده و متغیر های قبلی تبیین می گردد.
جدول ۴-۲۱٫ ضرایب تعیین متغیرهای مستقل بر اثر بخشی دوره های آموزشی پیش از خدمت سربازان تعاون یار
متغیرهای مستقل
ضریب همبستگی
چندگانه ( R )
ضریب تعیین
(R2)
آموزش عملی و کاربردی
۳۴۵/۰
۱۱۹/۰
ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان
۴۵۸/۰
۲۱۰/۰
نظر خواهی دیدگاه شرکت کنندگان در خصوص دوره
۵۷۰/۰
۵۹۹/۰