سایت پایان نامه درباره بررسی نقش و جایگاه صحابه و تابعان در تفسیر ...
-
-
- سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۲۴۵؛ برای مشاهده موارد دیگر، رجوع کنید به: سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۵۱/ ج۳، ص۱۶۲/ ج۵، ص۲۸۵و ص۳۶۴٫ ↑
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- «پیش از تو هیچ فرستاده و پیامبرى نفرستادیم مگر آنکه چون [آیات را] برمىخواند- یا آرزوى گرویدن مردم و کامیابى در رسالت خویش مىداشت- شیطان در خواندن او- یا در آرزوى او- چیزى مىافکند..». (حج: ۵۲) ↑
- سیوطی این روایت را از سعید بن جبیر، ابوصالح، محمد بن کعب قرظی، ابوالعالیه، قتاده و… نقل کرده است. (ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۴، صص ۳۶۶ -۳۶۸) ↑
- «آیا لات و عزى را دیدهاید؟ و دیگر، منات را که سومین آنهاست [آیا اینها را که انبازان خداى گرفتهاید شایسته خدایىاند]؟». (نجم: ۱۹و۲۰) ↑
- عبدالرحمان بن محمد[ابن ابی حاتم]، تفسیر القرآن العظیم، ج۷، ص۲۳۴۰؛ ابوجعفر محمد بن جریر طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۱۳۲؛ محمد بن حسن طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۳۳۰؛ علی بن محمد واحدی،اسباب نزول القرآن، ص۳۱۷؛ عبدالله بن عمر بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التأویل، ج۴، ص۷۵؛ اسماعیل بن عمرو[ابن کثیر دمشقی]، تفسیر القرآن العظیم، ج۵، ص۳۸۸؛ جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۴، ص۳۶۷٫ ↑
- باید توجه داشت که انتساب جهل به پیامبر صلی الله علیه و آله جزئی از ناسازگاری با عصمت می باشد. ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص ۳۹۶٫ ↑
- «و تو کسانى را که در گورند- مردهدلان کافران- نشنوانى». (فاطر: ۲۲) ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور،ج ۵، ص ۲۴۹ ↑
- سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۷، ص۳۹٫ ↑
- «مردان بر زنان کارگزاران و سرپرستانند…». (نساء: ۳۴) ↑
- سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۳۴۹٫ ↑
- ر.ک ابوجعفر محمد بن جریر طبری،الجامع لأحکام القرآن، ج۷، ص۲۰۸٫ ↑
- «و آنها- یعنى خدایان مشرکان- را که به جاى خداى یکتا مىخوانند دشنام مدهید…». (انعام: ۱۰۸) ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۳۲۳٫ ↑
- «در شب روزه آمیزش با زنانتان براى شما حلال شد…». (بقره: ۱۸۷) ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۱، ص ۱۹۷٫ ↑
- ر.ک علی بن ابراهیم قمی، تفسیر قمى، ج ۱، ص ۶۷٫ ↑
- «همانا تو نتوانى هر که را دوست دارى راه نمایى…». (قصص: ۵۶) ↑
- ر.ک ابوجعفر محمدبن جریر طبری،جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲۰، ص۵۸؛ حسین بن مسعود بغوی،معالم التنزیل فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۵۳۹ به نقل از مجاهد و مقاتل؛ احمد بن محمد قرطبی، الجامع لأحکام قرآن، ج۱۴، ص۲۹۹؛ عبدالرحمان بن محمد ثعالبی، جواهر الحسان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۲۷۷٫ ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۵، ص ۱۳۴٫ ↑
- ر.ک فضل بن حسن طبرسی،مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۴۴۴؛ محمدباقر بن محمد تقی مجلسی، بحارالأنوار، ج۳۵، ص۷۷؛ بحرانی معتقد است اجماع اهل بیت علیهم السلام بر ایمان ابوطالب، ثابت شده است. (ر.ک سیدهاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۲۷۴) ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۶، ص۵۷٫ ↑
- «اى پیامبر، خدا و مؤمنانى که از تو پیروى کردهاند تو را بسنده است». (انفال: ۶۴) ↑
- جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۳، ص۲۰۰٫ ↑
- سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۹، ص۱۳۲٫ ↑
- «و هر آینه به عذاب بگرفتیمشان، اما پروردگارشان را فروتنى نکردند و زارى ننمودند». (مؤمنون: ۷۶) ↑
- ابوجعفرمحمدبن جریر طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱۸، ص۳۵؛ احمد بن محمد قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج۱۳، ص۱۴۳؛ جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۵، ص ۱۳٫ ↑
- سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۵، ص۵۱٫ ↑
- «و هر آینه مىدانیم که آنان مىگویند: آدمیى به او مىآموزد زبان آن کس که [این قرآن را] به او نسبت مىدهند گنگ و نارساست». (نحل: ۱۰۳) ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۴، ص ۱۳۱٫ ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۲، ص۳۵۲٫ ↑
- «و تو را از روح پرسند بگو: روح از فرمان پروردگار من است…». (إسراء: ۸۵) ↑
- ر.ک جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ۴، ص ۱۹۹٫ ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، ص۲۱۲٫ ↑
- «آیا دیدى آن کس را که [از پذیرفتن حق] رویگردان شد؟». (نجم: ۳۳) ↑
- ر.ک فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۹، ص ۱۷۸٫ ↑
- محمود زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، چاپ سوم، (بیروت: دارالکتب العربی، ۱۴۰۷ق)، ج ۴، ص ۴۲۷٫ ↑
- سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۹، ص۵۲٫ ↑
- «و تو را از روح پرسند بگو: روح از فرمان پروردگار من است…». (إسراء: ۸۵) ↑
- جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۴، ص ۱۹۹٫ ↑
- ر.ک همان. ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۳، ص۲۱۲٫ ↑
- ر.ک سیدمحمدحسین طباطبایی،قرآن در اسلام، ص ۱۷۳٫ ↑
- سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۳۷۰٫ ↑
- «همانا فرشتگان به کسانى که جانشان را در حالى که ستمکار بر خویش بودهاند مىستانند…». (نساء: ۹۷) ↑
- جلال الدین سیوطی،الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۲، ص۲۰۵٫ ↑