در پژوهش دیگری تحت عنوان “بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه های دانشکده های فنی دانشگاههای دولتی شهر تهران ” که توسط شیخ شعاعی و علومی بوسیله پرسشنامه ، برروی ۱۶۰ نفر کتابدار در سال ۱۳۸۶ انجام گرفت ، بدین نتیجه رسیدند که عوامل مدل پژوهش، شامل برداشت ذهنی از مفید بودن ، برداشت ذهنی از آسانی استفاده ، نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده از فناوری بر متغیر وابسته استفاده از فناوری اطلاعات تأثیرمی گذارند. (شیخ شعاعی و علومی ؛ ۱۳۸۶ )
تحقیق دیگری نیز تحت عنوان ” بررسی تاثیر بازاریابی اینترنتی بر میزان عملکرد توریسم، مطالعه موردی : آژانس های مسافرتی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی” توسط قره بیگلو و شادی دیزجی در سال ۱۳۹۰ با هدف بررسی تاثیر بازاریابی اینترنتی بر میزان عملکرد توریسم در آژانس های مسافرتی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی صورت گرفت . در این تحقیق کاربردی که در آن جامعه آماری شامل کلیه موسسات و آژانس های مسافرتی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی بود و برای جمع آوری داده از پرسشنامه استفاده گردید ، بدین نتیجه دست یافتند که بین فعالیت های ترفیعی، داد و ستدی، پایگاه اطلاعاتی و عملکرد توریسم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. (قره بیگلو و شادی؛ ۱۳۹۰)
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در تحقیق یغمایی و شیرازی در سال ۱۳۹۰ تحت عنوان “بررسی تمایل کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی نسبت به استفاده ازاین سیستم براساس مدل اشاعه نوآوری دربیمارستان رازی اهواز” که بر روی ۵۰ نفرازکاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی شاغل در بیمارستان رازی اهواز انجام گرفت نشان داده شده که سازگاری عبارت است از میزان برداشت فرد از هماهنگی نوآوری با ارزش های موجود، تجربه های گذشته و نیازهای گیرنده نوآوری . نتایج این پژوهش نشان دهنده تأثیر ویژگی های الگوی انتشار نوآوری بر تمایل به استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی بود. (یغمایی و شیرازی ؛ ۱۳۹۰ )
تحقیق دیگری نیز تحت عنوان ” پذیرش بانکداری الکترونیک در بین مشتریان بانکهای شهر شیراز” توسط موغلی در سال ۱۳۸۶ انجام گرفت . یافته های پژوهش نشان داد که سهولت استفاده ، مفید بودن و اعتماد مشتریان در پذیرش بانکداری الکترونیک مؤثر است . (موغلی ؛ ۱۳۸۶ )
۲-۴-۲ پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
تئودور سیگرسون Theodor Sigurdsson Kvikne در پایان نامه خود در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه استاوانگر نروژ تحت عنوان هتل های بین المللی و رهبری گردشگری در سال ۲۰۱۳ ، به این نتیجه رسید که “اعتماد” و ” امنیت” برای خرید اینترنتی مهم است . (Sigurdsson;2013)
در تحقیقی دیگر تحت عنوان ” نقض اعتماد در تجارت الکترونیکی : نگرانی های مشتری و واکنش ها ” توسط (گولز ، راو ، لی و وارن ؛ ۲۰۰۹ ) نشان داده شد که اعتماد یک عنصر مهم و مؤثر بر رفتار مصرف کننده و تعیین کننده موفقیت پذیرش فن آوری هایی از قبیل تجارت الکترونیک است .
گومرز و همکاران . (Gummerus ; Liljander ; Pura & Van Riel; 2004) در سال ۲۰۰۴، ریبینیک و همکاران( Ribbinik ; Van Riel ; Liljander & Streukens ; 2004) نیز در سال ۲۰۰۴ و همچنین جیونگ وهمکاران(Jiyoung ; Byoungho & Jane ; 2009 ) در سال ۲۰۰۹ ، در تحقیقاتی جداگانه به بررسی عوامل موثر بر اعتماد الکترونیکی از قبیل رضایت الکترونیکی و کیفیت الکترونیکی ( باتوجه به شاخص هایی مانند قابلیت اطمینان، پاسخ دهی ، تحقق نیاز مشتری ، قابلیت استفاده آسان ، امنیت و … ) اشاره کردند .
نتایج مطالعه بوهالیس و زوگ در سال ۲۰۰۷( Buhalis& Zoge ; 2007) در مورد آثار اینترنت بر گردشگری نشان می دهد که استفاده از اینترنت برای بنگاه ها امکان حضور در بازار، بدون نیاز به واسطه ها و از طریق برقراری ارتباط مستقیم با مصرف کننده در هر کجای دنیا را مهیا نموده است و فرصتی مغتنم محسوب می شود . بنگاه ها می توانند با فعالیت در فضای مجازی از مزیت دسترسی به بازارهای بسیار بزرگتر برخوردار شون وبا بهره گیری از صرفه جویی های مقیاس و نیز صرفه جویی درهزینه ی فعالیتهای واسطه ای محصولات خود را با قیمت های رقابتی تر عرضه کنند.
شاه علم و یاسین در سال ۲۰۱۰ نشان دادند که شهرت از عوامل موثر بر اعتماد الکترونیکی بوده و مستقیم بر اعتماد تاثیرگذار است . Shah Alam & Yasin ; 2010))
در تحقیق دیگرکه توسط (رودگرز ، نگش و سوک ؛ ۲۰۰۵) انجام گرفت کیفیت الکترونیکی را به سه بخش کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم و کیفیت خدمات تقسیم کردند و نشان دادند که عواملی همچون تعامل و کیفیت وب سایت ها به عنوان مولفه های اصلی کیفیت سیستم اشاره داشته و عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خدمات عبارت اند از حق انتخاب، سفارشی سازی، اجتماع و در دسترس بودن شبانه روزی وب سایت .
بوهالیس و لی در سال ۲۰۰۶ این مفهوم را بیان کردند که گردشگری الکترونیکی در بر گیرنده ی کلیه ی اجزای کسب و کار از قبیل کسب و کار الکترونیکی، تحقیق وتوسعه ی الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی و ارائه ی خدمات الکترونیکی در حوزه گردشگری می باشد و به مجموعه ای از پایگاه های اینترنتی و استانداردها و پروتکل های خاص اطلاق می شود که با تولید و بازنشر اطلاعات در ساختارهای مختلف از قبیل متن، عکس و تصویر ، کاتالوگ و بروشور ، پیام های تبلیغاتی و حتی خدماتی از قبیل رزرو هتل و خرید الکترونیکی بلیط معنا می یابد . (; ۲۰۰۶ Li & Buhalis)
دیویس ، باگوزی وارشاو در سال ۱۹۸۹ در پژوهش خود ابتدا به معرفی مدل پذیرش فناوری و تئوری عمل مستدل پرداخته و در ادامه، عوامل مؤثر بر پذیرش و بکارگیری یک نرم افزار واژه پرداز را با بهره گرفتن از مدل پذیرش فناوری در میان ۱۰۷ دانشجو مورد بررسی قرار داده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد برداشت ذهنی دانشجویان از مفیدبودن فناوری مورد استفاده، کاملاً بر تصمیم به استفاده تأثیر داشته است، در حالی که برداشت ذهنی دانشجویان از آسانی استفاده از این فناوری، تأثیر کمتری بر تصمیم به استفاده داشته و در طی زمان نیز نقش آن کمرنگ تر شده است. نتایج این پژوهش، قابلیت کاربرد ساده اما قدرتمند مدلهای تعیین عوامل پذیرش را پیشنهاد کرده است. (دیویس ، باگوزی و وارشاو ؛ ۱۹۸۹)
پن ، سیوو و برووفی ( ۲۰۰۳) در پژوهشی به بررسی تأثیر پنج متغیر مستقل برداشت ذهنی از مفید بودن ، برداشت ذهنی از آسانی استفاده ، نگرش نسبت به استفاده ، هنجار ذهنی و خود باوری در زمینه استفاده از رایانه بر متغیر وابسته استفاده از سیستم وب سی تی[۱۱۱] (نرم افزاری برای ارائه آموزش آنلاین ) و وجود روابط علّی در بین این متغیرها پرداخته اند. (شیخ شعاعی و علومی ؛ ۱۳۸۶ ) نتایج این پژوهش نشان داد ، مدل پذیرش فناوری در محیط دانشگاهی که این پژوهش در آن انجام شده، قابلیت کاربرد ضعیفی را نشان داده و تنها بعضی از عوامل آن بر پذیرش سیستم مورد بررسی تأثیر داشته اند. بین متغیرهای برداشت ذهنی از مفید بودن، برداشت ذهنی از آسانی استفاده ، و نگرش نسبت به استفاده از سیستم مورد بررسی رابطه علّی پیدا نشده و نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از این سیستم و هنجار ذهنی آنها، به عنوان عوامل تعیین کننده استفاده از سیستم مورد بررسی شناسایی شده اند . (Pan , Sivo & Brophy ; 2003)
القحطانی در سال ۲۰۰۱ با هدف بررسی قابلیت کاربرد مدل پذیرش فنآوری در فرهنگ های دیگر غیراز فرهنگ آمریکا وبررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات با کمک این مدل، به پژوهش پرداخته است. نتایج، قابلیت کاربرد این مدل را درانگلستان تأیید کرده و نشان می دهند که در این پژوهش، نگرش های شخصی، برداشت ذهنی از آسانی استفاده، و برداشت ذهنی از مفید بودن، مؤثرترین عوامل در پذیرش فنآوری اطلاعات بوده اند. (;۲۰۰۱ (Al-Gahtani
روز و استراب (۱۹۹۸) با هدف همخوانی مدلهای مربوط به اشاعه فناوری اطلاعات را که در کشورهای توسعه یافته ریشه دارند، با وضعیت کشورهای در حال توسعه، اختصاصا کاربرد مدل پذیرش فناوری را در جهان عرب بررسی کرده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد مدل پذیرش فناوری درجهان عرب نیز همانند کشورهای توسعه یافته دارای اعتبار بوده است. در واقع، در کشورهای عربی نیز تأکید بر عواملی منطقی همچون مفید بودن و آسانی استفاده از یک سیستم جدید، به پذیرش و کاربرد بهتر آن منجر شده است. (Rose & Straub ; 1998)
در پژوهشی دیگر توسط راتناسینگام برای اخذ مدرک دکترا از دانشگاه میسوری آمریکا در سال ۲۰۱۲ تحت عنوان ” شاخص اعتماد مشتری در تصمیم گیری رزرو آنلاین هتل ” ، به نقش اعتماد مشتری در تصمیم گیری های او در انجام استفاده از رزرو آنلاین هتل رسید . Ratnasingam;2012))
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
تحقیق را می توان تجزیه و تحلیل و ثبت عینی و نظام مند مشاهدات کنترل شده تلقی نمود . این روش نظام مند در نهایت به پروراندن قوانین کلی ، اصول ، نظریه ها و همچنین به پیش بینی و یا احتمالاً به کنترل نهایی رویدادها منجر می شود . (خاکی ؛ ۱۳۸۴) تحقیق همچنین عبارت است از کشف واقعیات جدیدی که به ما کمک می کند تا در صدد حل و ارائه راهکارهای مقابله با مشکل موجود برآییم. (سکاران ؛ ۱۳۸۸) دستیابی به هدف تحقیق میسر نخواهد بود ، مگر زمانی که جستجوی شناخت با روش شناسی درست صورت پذیرد. این فصل ناظر بر روش اجرای تحقیق ، پیرامون نیل به هدف بررسی و تعیین ” عوامل موثر بر نگرش و نیت استفاده از فناوری اطلاعات در ارائه خدمات رزرو اینترنتی در صنعت هتل داری استان گیلان ” است. در این فصل فرایند و روش تحقیق ، معرفی جامعه و نمونه آماری ، روش و ابزار جمع آوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تشریح می گردد.
۳-۲ روش تحقیق
روش تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر نگرش و نیت (قصد) استفاده از فناوری اطلاعات در ارائه خدمات رزرو اینترنتی در صنعت هتل داری استان گیلان می پردازد . بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نظر می توان درزمره ی تحقیقات توصیفی به شمار آورد و چون داده های مورد نظراز طریق نمونه گیری از جامعه ، برای بررسی توزیع ویژگی های جامعه ی آماری انجام می شود، این تحقیق از شاخه ی پیمایشی بوده که به شیوه ی مقطعی صورت می پذیرد. با توجه به جامعه ی آماری این تحقیق که ، کلیه ی گردشگرانی )بالقوه و بالفعل( که قصد اقامت در تمامی هتل های ۴ ستاره[۱۱۲] و ۵ ستاره[۱۱۳] سطح استان گیلان را دارند ، می باشد می توان این تحقیق را در زمره تحقیق های میدانی قرار داد .
۳-۳ جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد ، اجزاء و عوامل مختلف که حداقل در یک صفت با هم مشترک هستند. معمولا هر جامعه آماری دارای ویژگی های گوناگونی است ، ولی پژوهشگر در جستجوی دستیابی به ویژگی های کلی ، عمومی و همه گیر آن می باشد. این ویژگی ها در واقع ، نماد جامعه مورد نظر می باشند و به همین دلیل ، جامعه مزبور را هم از روی آنها می توان شناخت و هم تفاوت آن را نسبت به دیگر جامعه ها برشمرد . (خاکی ؛ ۱۳۸۴) جامعه ی آماری این تحقیق کلیه ی گردشگرانی )بالقوه و بالفعل( که قصد اقامت در تمامی هتل های ۴ ستاره و ۵ ستاره سطح استان گیلان را دارند ، است . سطح تحلیل تحقیق مشتریان هتل ها می باشند . روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس می باشد . ابتدا فهرست تمامی هتل های ۴ و ۵ ستاره استان گیلان بر اساس بررسی های انجام گرفته از سایت های رزرو اینترنتی هتل ها از جمله سایت هتل داری ایران[۱۱۴] ، سایت جامعه هتلداران استان گیلان [۱۱۵] و دیگر سایت های [۱۱۶] رزرو اینترنتی هتل ، تهیه شد . فهرست هتل های بدست آمده شامل ۲ هتل ۵ ستاره و ۱۱ هتل ۴ ستاره در سطح ۹ شهرستان استان گیلان می باشد که در جدول ۳-۱ نشان داده شده است .
در این مرحله با نمونه گیری اولیه بر روی تعداد ۳۰ نفر بصورت تصادفی از گردشگران ، با توجه به نوع نمونه گیری ، که غیر احتمالی با جامعه نامحدود در دسترس می باشد ، با قراردادن مقدار بدست آمده از نمونه اولیه در فرمول جامعه نامحدود با سطح خطای ۵ درصد ( سطح اطمینان ۹۵ درصد ) ، جامعه آماری این تحقیق برابر ۳۲۱ بدست آمد . سپس به هر یک از ۱۳ هتل ، ۳۵ پرسشنامه ( جمعا ۴۵۵ پرسشنامه ) ارسال گردید . با احتساب پرسشنامه های برگشتی ( ۳۴۲ پرسشنامه) و کسر پرسشنامه های دارای نقص ، ۳۲۱ پرسشنامه انتخاب گردید.
ردیف | شهرستان | نام هتل | درجه |
۱ | رشت | کادوس | ۵ |
۲ | شبستان | ۴ | |
۳ | انزلی | سفید کنار | ۴ |
۴ | دلفین | ۴ | |
۵ |