مسئولیت پذیری
جغرافیا
چون خی دومحاسبه شده (۳.۳) از ارزش بحرانی خی دو(۳.۸۴) با درجه آزادی ۱ و سطح معنیداری ۰۵/۰،کوچکتر است پس فرض صفر تاییدمیشود. با عنایت به تاییدفرض صفر، میتوان نتیجهگرفت که بین فراوانی مورد مشاهده و فراوانی مورد انتظار مولفهی مسئولیت پذیری در کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیا تفاوت معنیداری وجود ندارد .به عبارت دیگر، طبق یافتههای این پژوهش ارزش مولفهی مسئولیت پذیریدر هر دو کتاب از اهمیت یکسانی برخوردار است.
سوال چهارم : تاچه اندازه به مولفه ذهنیت فرآیندی درکتاب های مطــالعات اجتماعی و جغرافیادر دوره اول متوسطه پرداخته شده است ؟
بین فراوانی مولفهی ذهنیت فرآیندی در کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیا تفاوت معنیداری وجود ندارد؟
فراوانی مورد مشاهده مولفهی ذهنیت فرآیندی در کتاب مطالعات اجتماعی ۱۵ است. همچنین در نمودارمیلهای فوق فراوانی مورد مشاهده و انتظار هریک از کتابها در مولفهی ذهنیت فرآیندی به تفکیک آورده شده است.
شاخصههای آمار استنباطی برای محاسبه آزمون خی دو
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نتیجه
سطح معنیداری
خی دو
درجه
آزادی
کتابها
مولفهی
تایید فرض صفر
۱.۶۴
۱
مطالعات اجتماعی
ذهنیت فرآیندی
جغرافیا
چون خی دومحاسبه شده (۱.۶۴) از ارزش بحرانی خی دو(۳.۸۴) با درجه آزادی ۱ و سطحمعنیداری ۰۵/۰،کوچکتر است پس فرض صفر تاییدمیشود. با عنایت به تاییدفرض صفر، میتوان نتیجهگرفت که بین فراوانی مورد مشاهده و فراوانی مورد انتظار مولفهیذهنیت فرآیندی در کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیا تفاوت معنیداری وجود ندارد.به عبارت دیگر، طبقیافتههای این پژوهش ارزش مولفهی ذهنیت فرآیندی در هر دو کتاب از اهمیت یکسانی برخوردار است.
با مقایسه پیشینه تحقیق با توجه به پژوهش حکیم زاده (۱۳۸۵) مولفه ها در واقع همانند هستی در یک مجموعه بهم پیوسته و درهم تینده است که درسطح آموزش جهانی عمل می نمایند با توجه سوال اول ما که بیانگر این موضوع است که در محتوای درسی کتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا طبق شاخصه های آماری توصیفی و استنباطی و به عبارت دیگر، طبق یافته های این پژوهش ارزش مولفه های آگاهی از نظام ها درکتاب جغرافیا نسبت به مطالعات اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار است که در مقایسه پژوهش با پیشینه بنظر می رسد تاثیر پذیری بر مولفه ها هست اما به نسبت کمتر وبیشتر در محتوای درسی کتاب های آموزشی ما بیان شده است .
در مقایسه تحقیق مشترک جعفری ، شریف و شایسته فر (۱۳۸۴) نظام های آموزشی به این نتیجه رسید ه اند که بسط مولفه ها در محتوای آموزشی بدلیل دهکده بودن جهان و حرکت جهانی را مهیای آماده سازی انسانها برای زیستن تلقی می نماید تا در دنیای امروز و آینده شکل خواهد گرفت این یک نگاه و چشم انداز به آینده می باشد که در مقایسه سوال دوم ما ، مولفه آگاهی از چشم انداز ، یافته های پژوهش باز هم در کتاب جغرافیا نسبت به مطالعات اجتماعی از اهمیت بیشتری برخوردار است .
نوروزی ، لطف آبادی (۱۳۸۳) نیز تناسب مولفه های آموزش جهانی را و ضرورت آموزشی و مسائل جهانی ، ملی ، محلی و حقوق و مسئولیت پذیری شهروندی را آشکار می سازد که در سوال سوم ، مقایسه طیق یافته های این پژوهش ارزش مولفه های مسئولیت پذیری را درهر دو کتاب آموزشی ما به نحوی یکسان از اهمیت برخودار می نماید که پس توجه به این مولفه از اهمیت بیشتر برای جامعه رواج یافته و درمحتوای این دو کتاب گنجانده شده است .
همچنین با توجه به پیشینه تحقیق ذکاوتی (۱۳۸۱) عقیده دارد که آموزش چهار مسئله اصلی جهانی یعنی انقلاب فنآوری ، محیط زیست ، اطلاعات و ارتباطات ، صلح و تبیین ارتباط آنها با یکدیگر تا حد زیادی در احتمال کاهش جنگ موثر است پس نتیجه می گیریم که نظام آموزشی ما در محتوای کتاب های درسی با درنظر گرفتن مولفه ها در هر سه سوال بیان شده ، آگاهی از نظام ها و آگاهی از چشم انداز و مسئولیت پذیری در محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا پرداخته است اما پژوهش ما نشان از آن دارد که هر مولفه از اهمیت یکسانی برخوردار نبوده است و به هرکدام درمحتوای آموزشی توجه کمتر و بیشتر شده است .
با مقایسه پیشینه تحقیق در پژوهش فوجی کارن ، آموزش جهانی و مولفه های آن باعث تغییرات محیط زیست بوده و تغییر در زندگی انسانها را رقم زده است و با مقایسه این پژوهش مولفه چشم انداز که بصورت معنی دار بیان شده است درکتاب مطالعات اجتماعی و جغرافیا به آن توجه کافی نشده است . و تریولو(۱۹۹۸) دیدگاه جهانی در آگاه سازی معلمان در جهت توانمند کردن ، دانش آموزان اشاره شده است با مولفه مسئولیت پذیری و ذهنیت فرآیندی در سوال چهار ما همخوانی دارد که همچنین در پیشینه تحقیق علاالدین (۱۹۸۹) درسوال اول مولفه آگاهی از نظام ها ، ایشان به آگاهی از نظام ها و فرهنگ و رسوم را در مسائل جهانی مورد توجه قرار می دهد اما با توجه به یافته این پزوهش مولفه فوق درکتاب جغرافیا به نسبت به کتاب مطالعات اجتماعی توجه بیشتر شده است .
با توجه به این یافته های پژوهش ، به نظر می رسد دریک جهان به هم پیوسته ، زندگی هر انسانی با ارتباط صورت می پذیرد واین ریشه در کلام همه انسانها هست که مفاهیم و الفاظ مشترک را فی مابین داشته باشند . برای اینکه این ارتباط بصورت سهل و آسان صورت گیرد نیازمند شناخت ویژگی های هر سرزمینی با یک واژه مفهومی هست که بتوان در زمینه های مختلف علمی ، آموزشی ، اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی جهت بهبود شیوه های مبادله افکار که براین مفاهیم سایه افکنده و می توان با روشن بینی نسبت به تاریکی های قرون گذشته را به روشنی حقایق واقعیت گرا مبدل نمود . درادامه بررسی و مقایسه پیشینه تحقیق توسط (تای، ۲۰۰۳ )بر این مولفه ها که آموزش جهانی را در سراسر جهان وارد برنامه ریزی درسی شود تاکید نموده و هدفش ارتقای گفتگو و تعامل در ارتقای برنامه های آموزش متنوع و متعدد بوده که منجر شود . با توجه به یافته پژوهش این موضوع در کتاب مطالعات اجتماعی به نسبت به جغرافیا در مولفه آگاهی از نظام ها و چشم انداز به آن سطح در مطالعات علوم اجتماعی به آن سطح پرداخته نشده است . پس لازم است که هرانسانی برای تداوم حیات در کره هستی، ضمن حفظ فرهنگ و اعتقادات خود در چارچوب ملی به ارتباط فی مابین جهانی با دیدگاه موضوعی برای گسترده کردن اطلاعات و فنآوری های روز در حمایت ، برای تداوم بقای انسانی تلاش و کوشش نمود. تسری دادن این نگرش دریک مقطع تحصیلی که می تواند گام نخست برای زندگی بهتر رقم بزند و مولفه و مفهوم های قید شده در فواصل پژوهش را جامعه عمل بپوشاند . با آموزش دادن و شناسایی مفاهیم مورد لزوم درعرصه های بین المللی هم علاوه بر تحرک بخشیدن به ایده های نسل جدید و افزایش توانمندیهای فردی و اجتماعی ، گامی بسوی پای گذاشتن به عرصه های جدید و دنیای جدید باشد به گونه ای که نسلی را آماده سازیم تا بتواند در دنیای جدید با ذهنیت و خواسته های زمان خودش و وسعت دید کلان در جهانی که به شکل زنجیره ارتباطی است ، در حل مشکلات همدیگر مشارکت داشته باشد و بی تفاوت نباشد و همچنین از دنیای همدیگر مطلع بوده و توانایی فردی و خلاقیت موجود در این عرصه را جهت حل مشکل بکار گیرد و دانش آموز ما سعی دارد امروزه فراتر از مرزها فکر بکند اگر چه دیدگاه های گذشتگان ، بعنوان چراغ راهنما برای این موضوع می تواند راهگشا باشد .
۵-۳ محدودیت و مشکلات
اصل تبیین موضوع و مولفه ها آموزش جهانی در محتوای کتاب های درسی به صورت روشن و قابل درک برای همه دانش آموزان در این مقطع پرداخته نشده است .
نظام آموزشی که در چنین پژوهش هایی باید از هرگونه دراختیار قراردادن منابع استقبال نماید متاسفانه درمراجعاتی مکرر که به سازمان پژوهش و برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی داشته ام مرا به ارگان هایی ارجاع دادند که از درخواست هرگونه اطلات منصرف شدم و مجبور شدم از سایر روش ها برای گردآوری اطلاعات استفاده نمایم.
با درنظرگرفتن محتوای کتاب های مورد پژوهش تفاوت ها را باید با روند رو به رشد علمی مقایسه کرد که بدلیل محدودیت منابع دردسترس نبود .
اگر دررابطه با محدودیت ها و مشکلات این پژوهش سخن به میان آورده شود ، تلاش ها و کوشش هایم بی نتیجه می ماند سعی کرده ام از هر منبع و اساتیدی که در راستای این موضوع اطلاعاتی داشته اند استفاده نمایم اما به نظر می رسد پژوهش انجام شده با توجه به اصل تبیین موضوع و مولفه ها آموزش جهانی در محتوای کتاب های درسی به صورت روشن و قابل درک برای همه دانش آموزان در این مقطع پرداخته نشده است . می توان محدودیت گردآوری اطلاعات در این خصوص را چنین عنوان کرد که نظام آموزشی که در چنین پژوهش هایی باید از هرگونه دراختیار قراردادن منابع استقبال نماید متاسفانه درمراجعاتی مکرر که به سازمان پژوهش و برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی داشته ام مرا به ارگان هایی ارجاع دادند که از درخواست هرگونه اطلات منصرف شدم و مجبور شدم از سایر روش ها برای گردآوری اطلاعات استفاده نمایم. از دیگر محدودیت هایی در این راستا که کاملاً مشهود بوده ، البته شاید موقعیت این بررسی برای پزوهشگران فراهم نبوده است اما با توجه به علاقه وافری که داشته ام به موضوع پژوهش ، مشکلات موجود در مسیر ادامه کار مرا دلسرد نکرده و تمام تلاشم به این بوده است که بتوانم با تمام وجودم به این پژوهش به پردازم و ناگفته نماند که راهنمایی های استاد راهنما بی وقفه نیز درادامه مسیر مشوق بنده بوده و راهنمایی های ایشان مسیر را برایم هموار می نمود اما هر کاری بدون تلاش وکوشش نتیجه ای نخواهد داشت ، این کار مرا بسیار دلگرم می کرد تا بدانم درنظام آموزشی ما چه می گذرد و با سایر نظام های آموزشی در جهان و با درنظرگرفتن محتوای کتاب های مورد پژوهش تفاوت ها را با مقایسه روند رو به رشد علمی داشته باشم و این محدودیت برایم بود که به راحتی ، منابع دردسترس درراستای پژوهش نداشتم و اصل موضوع این که ، در این خصوص بسیار کم کار شده است و اگر پژوهش هایی صورت گرفته ، موردی و موضوعی و نکته ای اشاره شده است و آنگونه که دوست داشتم به منابع بیشتر درسترسی داشته باشم نبود البته شاید من متناسب با خصوصیات پژوهش درتوانم نبود که جستجوی بیشتری داشته باشم و مشکلات نیز با توکل به خداوند سبحان به مرور برطرف گردید.
۵-۴ پیشنهادات پژوهشی
تا چه اندازه به مولفه آگاهی از نظام ها در کتاب های مطالعات اجتماعی و جغرافیا در دوره اول متوسطه پرداخته شده است ؟
بنابراین پیشنهاد می شود که تناسب مولفه آگاهی از نظام ها و درسایر کتاب ها هم تسری یابد تا با روشن شدن این اهداف که می توان درقسمت های مختلف نظام آموزشی این مولفه را گنجاند تا دانش آموزان بتوانند با درک درست از توانمندیهای خود و پایبندی بر اصول خویشتن دراین راه گام بردارد ، اینجاست که می توان نتیجه گرفت که پژوهش آثار مثبتی راه به همراه خواهد داشت تا بتواند در ماهیت شکل گیری این مولفه ها عمل نماید.
۲- با توجه به این مولفه آگاهی از نظام ها به مقدار و اندازه مشخص درسایر کتاب ها منظور نشده است لذا همین موضوع حس دانش آموزان را ، نسبت به سایر کتاب ها دو چندان می کند که چرا به آن درسایر کتاب ها به همین قدر پرداخته نشده است . پیشنهاد می شود با شناخت ویژگی های فردی در توانایی شاگردان و روشن نمودن نظام به صورت هدفمند در پرورش آنان توجه شود.