هر چند مطابق این دیدگاه ریشه خشونت بسیار گسترده است، باندورا الگوی مشخص خانواده، گروه های فرعی مانند همسالان و نهایتاً فرهنگ (از جمله وسایل ارتباط جمعی) را در یادگیری رفتار خشونت آمیز را مؤثر می داند. تجمع عناصر مختلفی چون رفتارهای تند، عدم توجه به اصول تربیتی و شأن اجتماعی کودک و رفتار ناشایست والدین در خانه به معنای الگویی از خشونت است. خشونت هایی که افراد در بزرگسالی مرتکب
می شوند، ریشه در دوران کودکی دارد. حتی گفته اند که خشونت از خشونت زاده میشود (ماسن، پ ه؛ کیگان، ج؛ هوستون ۱۳۸۸).
نظریه کیفیت زندگی ژان:
ژان مدلی برای کیفیت زندگی ارائه داده شده است. به اعتقاد وی کیفیت زندگی یک مفهوم چند بعدی است که شامل رضایت از زندگی، تصور از خود، فاکتورهای بهداشتی عملکردی و اقتصادی و فرهنگی است. مطابق مدل از کیفیت زندگی، تحت تأثیر زمینه های شخصی، سلامت، عوامل اقتصادی، فرهنگ، محیط و سن است. مفهوم درک شده از کیفیت زندگی در نتیجه اثر متقابل بین شخص و محیط او ایجاد میشود.
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تا کنون بررسی های کمی میان کیفیت زندگی و رابطه آن با کودک آزاری انجام شده است لیکن با بهره گرفتن از نظریه خرده فرهنگ خشونت ، نظریه یادگیری اجتماعی و کیفیت زندگی (ژان) علل چندی در مورد کودک آزاری و تاثیر آن بر کیفیت زندگی این کودکان بیان شده است که عبارتند از :
۱- خشونت بین نسلی: والدینی که در کودکی خود یاد گرفته باشند که اعمال خشونت در مواجهه با مشکلات تربیتی کودکان مجاز است بیشتر احتمال دارد بچه های خود را آزار دهند.البته آزار دیدگان در زمان کودکی لزوماً و حتماً به والدینی کودک آزار تبدیل نمی شوند زیرا بر خلاف باور همگان بیشتر ( حدود ۷۰ درصد) قربانیان کودک آزاری در بزرگسالی کودک آزار نشده اند (کافمن و زیگلر ۱۹۹۳ ویدام۱۹۸۹) و سابقه آزار دیدگی آزار دهنده فقط یکی از عواملی موثر در کودک آزاری است نه تنها علت آن ( صدیق سوستانی ،۱۳۸۶ :۱۴۶).
۲) عامل مؤثر دیگر در کودک آزاری باور همگان است که تنبیه بدنی را شیوه ای مناسب در تربیت بچه ها میدانند تقریباً نصف والدین امریکایی برای اصلاح بدرفتاری های بچه های خود به تنبیه بدنی متوسل می شوند. اما تنبیه بدنی (مانند به پشت بچه زدن یا سیلی زدن) به کودک آزاری (یعنی مشت و لگد زدن) هم تبدیل میشود.پذیرش اجتماعی تنبیه بدنی باعث می شود که کودک آزاران رفتار خشن خود را خوب و درست تلقی کنند.
۳)سایر عواملی که در کودک آزاری موثرند عبارت از :فقر ،بیکاری،مشکلات خانوادگی ، اعتیاد والدین ، سابقه مصرف داروهای عصبی، بی سوادی که همه به فشار سنگین بر خانواده و در نتیجه به کودک آزاری ختم می شوند. فقدان مهارت های سرپرستی و دانش مربوط به رفتار نرمال بچگانه و رفتار بچه های مسئله دار در والدین احساس سرخوردگی، عصبانیت و خشونت ایجاد می کند و به کودک آزاری منتهی خواهد شد.
۲-۱۸- سؤالات پژوهش
سؤال ۱- سطح کیفیت زندگی کودکان آزار دیده چه میزان است؟
سؤال ۲- سطح کیفیت زندگی کودکان عادی چه میزان است؟
سؤال ۳- آیا بین سطح کیفیت زندگی کودکان آزار دیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد؟
سؤال۴- آیا بین وضعیت اقتصادی- اجتماعی کودکان آزاردیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد؟
سؤال ۵- آیا بین مشخصات دموگرافیک والدین کودکان آزاردیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد؟
سؤال ۶- آیا بین کودکان آزار دیده و عادی از حیث میزان بروز طلاق والدین تفاوت وجود دارد؟
سؤال ۷- آیا بین کودکان آزاردیده و کودکان عادی از حیث میزان بروز اعتیاد والدین تفاوت وجود دارد؟
سؤال ۸- آیا بین کودکان آزاردیده و کودکان عادی از حیث سابقه مصرف داروهای مربوط به اعصاب و روان و مصرف دخانیات توسط والدین تفاوت وجود دارد؟
۲-۱۹- فرضیات پژوهش
بر مبنای چارچوب نظری پژوهش، یافته-های پژوهشهای پیشین و در نهایت تجربه و مشاهده روزمره محققان، فرضیات پژوهش حاضر را می توان به شرح زیر صورتبندی نمود:
فرضیه ۱- به نظر میرسد بین سطح کیفیت زندگی کودکان آزاردیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ۲- به نظر میرسد بین وضعیت اقتصادی- اجتماعی کودکان آزاردیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ۳- به نظر میرسد بین مشخصات دموگرافیک والدین کودکان آزاردیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ۴- به نظر میرسد میزان بروز طلاق در بین والدین کودکان آزاردیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ۵- به نظر میرسد میان گرایش به اعتیاد والدین کودکان آزاردیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ۶- به نظر میرسد بین سابقه مصرف داروهای مربوط به اعصاب و روان توسط والدین کودکان آزار دیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
فرضیه ۷- به نظر می رسد بین سابقه مصرف دخانیات توسط والدین کودکان آزاردیده و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
۲-۲۰- الگوی نظری پژوهش
شغل پدر و مادر
اعتیاد والدین به مواد مخدر
طلاق والدین
وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده
تحصیلات پدر و مادر
رتبه تولد کودک در خانواده
مصرف داروهای اعصاب و روان توسط والدین
سن پدر و مادر
سطح کیفیت زندگی
کودک آزاری
فصل سوم
روش پژوهش
۳-۱- مقدمه
فصل حاضر به مبانی روش شناختی پژوهش اختصاص یافته است. در این فصل روش تحقیق و ابزار گردآوری و تحلیل دادهها، تعریف نظری و عملیاتی متغیرها شامل متغیر وابسته و متغیرهای مستقل، جامعه آماری، روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه و سنجش اعتبار و پایایی مورد توجه واقع میشود.
۳-۲- روش پژوهش
روش تحقیق و پژوهش ارتباط نزدیک و مستقیم با موضوع پژوهش دارد و باید بر اساس نیاز پژوهش یکی از روشهای پژوهشی را انتخاب کنیم. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و علی مقایسهای میباشد.
تحقیقات کاربردی با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر و بهبود و بهینه سازی ابزارها، اشیاء و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال استفاده از معلومات و قوانین زیستشناسی به بشر این امکان را میدهد تا راههای تامین سلامتی و بهداشت خود را جستجو نماید. ساخت دارو برای درمان بیماریها یا توصیههای بهداشتی و روانشناسی همگی بر پایه تحقیقاتی صورت میپذیرد که به تحقیقات کاربردی معروفاند (حافظ نیا، ۱۳۸۹).
در تحقیقات علّی، کشف علتها یا عوامل بروز یک رویداد یا حادثه یا پدیده موردنظر است؛ بنابراین پس از آنکه واقعهای روی داد، تحقیق درباره آن شروع میشود. در این نوع تحقیق، محقق در متغیرها دخل و تصرفی نداشته، اساساً حضور ندارد و آنها را نمیشناسد بلکه تحقیق علّی را انجام میدهد تا این متغیرها و عواملی را که باعث بروز واقعه شده است، شناسایی کند.
یک تحقیق علّی مطلوب آن است که محقق سه دسته متغیر یا عامل را که در بروز حادثه موثر بوده، شناسایی کند. این سه دسته عبارت اند از:
۱- متغیرهای اصلی که نقش موثر و مثبتی در بروز پدیده داشته اند.
۲- متغیرهایی که نقش بازدارنده و منفی در بروز پدیده داشته اند.