هوش فرهنگی رفتاری
۲۹-۲۴
جدول(۲-۳) نحوه توزیع سوال ها میان فرضیه ها و متغیرها
۴-۳- روایی پرسشنامه
الف) تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه:
درباره روایی و پایایی ابزار اندازه گیری باید متذکر شد که بیش از اطمینان نهایی به ابزارهای اندازه گیری و بکارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری داده ها، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق عملی و اطمینان مبنای لازم را نسبت به روا بودن بکارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند. مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری میتواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر ؟ مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. یک آزمون باید پایا باشد تا بتواند روا باشد و رابطه معکوس بین این دو ضروری نیست (خاکی ۱۳۷۹، ۲۴۴-۲۴۵).
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
بنابراین اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. در این مرحله با انجام تست خبرگان، و همچنین نظرات افراد متخصص در زمینه مورد مطالعه در طراحی پرسشنامه اعمال شده و اصلاحات لازم بعمل آمده و بدین ترتیب اطمینان حاصل گردید که پرسشنامه همان خصیصه مورد نظر محقق را می سنجد.
۵-۳- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه ها
قابلیت اعتماد یا پایایی یکی از ویژگیهای فنی ابزار انداز ه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می سنجد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می شود. از آن جمله می توان به شیوه های زیر اشاره نمود:
۱٫ اجرای دوباره آزمودن (روش بازآزمایی)
۲٫ روش موازی (همتا)
۳٫ روش تصنیف (دو نیمه کردن)
۴٫ روش کودر – ریچارد سون
۵٫ روش آلفای کرونباخ
در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار انداز هگیری که خصیصه های مختلف را اندازه گیری میکند به کار می رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه سوالهای پرسشنامه و ورایانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می کنیم. آلفای کرونباخ بطورکلی با بهره گرفتن از یکی از روابط زیر محاسبه می شود.
یا
میانگین واریانس مجموع کلی سوالات ، ام، i واریانس سوال تعداد سئوالات وkکه واریانس میانگین سوالات می باشند کواریانس بین سئوالات،
۶-۳- مقیاس یا (ابزار) اندازه گیری
از جمله ابزار گردآوری داده ها در تحقیقات علوم رفتاری، مقیاسه ای اندازه گیری نگرش است. به طور کلی مقیاسها برای سنجش نگرشها، قضاوتها، عقاید و سایر خصیصه های کیفی که به آسانی قابل اندازه گیری نیستند، بکار می رود. با بهره گرفتن از مقیاس اندازه گیری، داده های به دست آمده طی تحقیق از شکل کیفی به شکل کمی تبدیل شده و می توانند برای آزمونهای آماری مورد استفاده قرارگیرند. (اسکاران،۱۳۸۴، ۱۲۵ ).
۷-۳- جامعه تحقیق
یک جامعه آماری عبارت است از مجموع های از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری تعدادی از عناصرمورد نظر که حداقل دارای یک مشخصه باشند را “جامعه آماری"و تعدادی از آحاد جامعه که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشند را"نمونه” گویند.
۱-۷-۳- جامعه آماری[۳۵]
جامعه آماری این تحقیق تعداد ۱۶۶نفر از مدیران (نمایندگان فروش) شرکت بیمه ایران در شعبه استان کرمانشاه میباشد که جامعه آماری کل تحقیق است.
۲-۷-۳- تعدادنمونه[۳۶]
شامل ۱۱۴ نفراز مدیران(نمایندگان فروش)مشغول به کار در شعبه استان کرمانشاه میباشند.
به منظور تعیین حجم نمونه ساده ترین روش استفاده از فرمول کوکران می باشد.
در فرمول کوکران:
n= حجم نمونه
N = حجم جمعیت آماری (حجم جمعیت شهر, استان,و…)
t یا z = در صد خطای معیار ضریب اطمینان قابل قبول
p = نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین (مثلا جمعیت مردان)
q (1-p) = نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین (مثلا جمعیت زنان)
= d درجه اطمینان یا دقت احتمالی مطلوب
طبق فرمول بالا اگر بخواهیم حجم نمونه را با شکاف جمعیتی ۵/۰ (یعنی نیمی از جمعیت حایز صفتی معین باشند . نیمی دیگر فاقد آن هستند. معمولا p و q را ۰٫۵ در نظر می گیریم. مقدار z معمولا ۱٫۹۶ است. d می تواند ۰٫۰۱ یا ۰٫۰۵ باشد. در برخی از تحقیقات برای تصحیح حجم نمونه از فرمول تصحیح کوکران نیز در ادامه فرمول اصلی استفاده می شود.
۸-۳- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از تحقیق حاضر شامل دو بخش به شرح زیر می باشد:
الف. آمار توصیفی:
به منظور توصیف یافته ها، از جداول و نمودارهای فراوانی استفاده خواهد شد. ضمن این که به منظور توصیف بهتر داده ها از شاخص های مرکزی و همچنین شاخص های پراکندگی بهره گرفته خواهد شد.
ب. آمار استنباطی:
روش های آمار استنباطی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از:
الف. آزمون کلموگروف اسمیرونوف: