شرکت ها در اجرای استراتژی های ST میکوشند با بهره گرفتن از نقاط قوت خود ، اثرات ناشی از تهدیدات موجود در محیط خارج را کاهش دهند یا آنها را از بین ببرند .
سازمان هایی که استراتژی های WT را به اجرا در در می آورند ، حالت تدافعی به خود می گیرند و هدف کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است .(کو اتال، ۲۰۱۱)[۷۸]
حال به تشریح نمودار مدل SWOT می پردازیم:
درجدول شماره۲-۱یک جدول از ماتریس تهدیدات ، فرصت ها ، نقاط قوت و نقاط ضعف ارائه شده است . این ماتریس دارای ۹ خانه است . همان گونه که شکل نشان می دهد ، چهارخانه دارای عامل اصلی هستند ، چهارخانه استراتژی ها را نشان می دهند و یک خانه سفید یا خالی است ( خانه بالا ، دست راست ) .
چهار خانه ای که نشان دهنده ای که نشان دهنده استراتژی ها می باشند دارای عنوان های SO ، WO ، ST و WT می باشند و پس از تکمیل شدن چهار خانه ای که دارای عامل اصلی هستند ( یعنی خانه های S ، W ، O و T )این خانه ها به وجود می آیند.(لی و کو،۲۰۰۰)[۷۹]
جدول ۲-۱ ، ماتریس SWOT
سفید (خالی) | نقاط قوت –S فهرست نقاط قوت |
نقاط ضعف –W فهرست نقاط ضعف |
فرصت ها –O فهرست فرصت ها |
استراتژی های SO | استراتژی های WO |
تهدیدات –T فهرست تهدیدات |
استراتژی های ST | استراتژی های WT |
منبع: دیوید ۱۳۸۸
برای ساختن یک ماتریس SWOT باید ۸ مرحله را طی کرد :
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فهرستی از فرصت های عمده ای را که در محیط خارجی سازمان وجود دارد ، تهیه می گردد .
فهرستی از تهدیدات عمده موجود در محیط خارج سازمان تهیه می شود .
فهرستی از نقاط قوت داخلی و عمده سازمان تهیه می شود .
فهرستی از نقاط عمده ضعف داخلی سازمان تهیه می گردد.
نقاط قوت داخلی و فرصت های خارجی با هم مقایسه و نتیجه در خانه مربوطه در گروه استراتژی های SO ثبت می شود .
نقاط ضعف داخلی با فرصت های موجود در خارج سازمان مقایسه و نتیجه در گروه استراتژی های WO ثبت می شود .
نقاط قوت داخلی با تهدیدات خارجی مقایسه و نتیجه در گروه استراتژی های ST نوشته می شود.
نقاط ضعف داخلی با تهدیدات خارجی مقایسه و نتیجه در گروه استراتژی های WT نوشته می شود.
در هر مرحله دو عامل با هم مقایسه می شوند و هدف این نیست که بهترین استراتژی ها را مشخص نمود بلکه هدف تعیین استراتژی های قابل اجرا می باشد . بنابراین همه استراتژی هایی که در ماتریس SWOT ارائه می گردد ، انتخاب و اجرا نخواهند شد .)دیوید،۱۳۸۸)
۲-۴- ارتباط بین ماتریس SWOT و مدل BSC
کاپلان و نورتون اولین گام از به کار گیری واقعی کارت امتیاز متوارن را در تدوین چشم انداز سازمان نشان دادند و ماهیت ماتریس SWOT، به کار گیری و تعریف عملیاتی چشم اندازهای ناشی از کارت امتیاز متوازن است،کارت امتیاز متوازن کاربرد گسترده در مدیریت عملکرد شرکت دارد و می تواند در برنامه ریزی استراتژی سازمان ها به کار گرفته شود. در واقع شاخص های منظر های مالی،مشتری،رشد و یادگیری و فرایند داخلی در تنظیم فاکتورهای مدل SWOT بسیار موثر است.(سای آن کو و لی،۲۰۰۰)[۸۰]
از طریق دو مدل FMEA وSMEAمحاسبه خواهد شد که در ادامه به تشریح هر دو مدل خواهیم پرداخت.
۲-۵- حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن
مدیریت ریسک وارتقای قابلیت اطمینان فرایندها،ازجمله مواردمهمی هستندکه درادبیات مدیریت تولیدوعملیات اهمیت روزافزونی پیداکرده اند،تجزیه وتحلیل شکست وآثارآن (FMEA) یکی از،توانمندترین روش هادراین حوزه به شمارمی آید.(دری و همکاران،۱۳۸۷)
FMEA یک ابزار مدیریتی در بخش تولید برای پیش بینی و مدیریت ریسک ها است ، به منظور تخمین اندازه تهدیدها استفاده شده است،در واقع این تکنیک تهدیدهای خارجی را به صورت سیستماتیکی کمی می کند.