۱-۲ - شرح و بیان مساله پژوهشی
شاخص مالی بسیار مهمی که پس از خصوصیسازی شرکت مخابرات ایران مطرح شده و توجه بسیاری از مدیران شرکت را به سمت خود جلب کرده است و شاید از مهمترین شاخص های چالش برانگیز باشد که هم اکنون در شرکت مخابرات ایران مطرح است شاخص میانگین درآمد هر مشتری است (ماهنامه ارتباطات، ۱۳۹۲). مقایسه شاخص متوسط درآمد هر مشتری در شرکت مخابرات ایران با اپراتورهای مشابه منطقه، شرکت مخابرات ایران را در رتبه آخر منطقه قرار میدهد. بررسی روند تغییرات درآمد هر مشتری در خدمات تلفن همراه و تلفن ثابت از سال ۱۳۸۴ تاکنون نیز این مسئله را تائید می کند.
مسئله دیگری که شرکت مخابرات ایران با آن مواجه است افزایش بهای تمام شده خدمات ارائه شده به مشتریان میباشد. این افزایش، هم به دلیل افزایش قیمت خرید تجهیزات موردنیاز در بخشهای مختلف و هم به دلیل افزایش هزینه های نصب و راه اندازی آن تجهیزات میباشد.
بنابراین شرکت مخابرات ایران با دو مسئله اساسی روبرو است:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱- افزایش در بهای تمام شده نهادهها در بخشهای مختلف زنجیره تامین خدمات (سرمایه گذاری در خدمات مختلف)
۲- عدم تناسب شاخص های درآمد و درآمد هر مشتری در بخشهای مختلف زنجیره تامین خدمات در مقایسه با اپراتورهای مخابراتی منطقه.
۱-۳- اهمیت و ارزش تحقیق
امروزه با توجه به نگرشهای مختلفی که در خصوص کاربرد ارزیابی وجود دارد، این فرایند را میتوان در حوزه زنجیره تأمین نیز مورد استفاده قرار داد. عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف و به ویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر آن توصیه میگردد. بسیاری از محققان بر این عقیدهاند که بهبود مستمر در سازمان تنها با تکیه بر ارزیابی میباشد. ارزیابی به مثابه ابزاری است که شرکت برای خود فراهم میسازد تا بدان وسیله بداند: آیا زنجیره تأمین آنها بهبود (ارتقاء) یافته یا تنزل پیدا کرده است (شکاری، ۱۳۸۵، ۹). محققان چند عنصر، مشخصه و ویژگی زنجیره تأمین را که به طور قابل توجهی احتمال رسیدن به اهداف عملکرد را افزایش می دهند، شناختهاند. بر همین اساس باید حداقل سه عنصر کیفیت، تحویل و هزینه را برای هر سیستم ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین در نظر گرفت (شکاری، ۱۳۸۵، ۱۰). به منظور ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین و فرآیندهای مرتبط با آن لازم است تا اطلاعات عملکرد به طور دقیق قابل دستیابی باشد. جمعآوری و تقسیم این اطلاعات در مراحل زنجیره تأمین یکی از مهمترین وظایفی است که در مدیریت زنجیره تأمین با آن مواجه هستیم. در هر حال پس از ایجاد و توسعه زنجیره تأمین، تصمیم گیریها باید بر پایه اطلاعات عملکردی دقیق انجام شود و تقسیم بندی مورد نیاز اینگونه اطلاعات به وسیله اعضای کلیدی زنجیره تأمین صورت پذیرد(راجات[۱]، ۲۰۰۷، ۲۳). با توجه به اهمیت ارتباطات در جامعه اطلاعاتی امروز، اهمیت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین آن نیز چندین برابر نیز شده است. ارتباطات مخابراتی در قرن حاضر، زیربنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلقی می شود. از همینرو است که امروزه میزان توسعه ملی هر کشور را با معیار توسعه ارتباطات مخابراتی درآن کشور ارزشیابی می کنند. در این راستا توجه به زنجیره تامین ارتباطات و ارزیابی آن در هر کشور حائز اهمیت است.
۱-۴- اهداف تحقیق
با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، هدف اصلی از انجام این پژوهش بهبود عملکرد زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران و یا به عبارت درک بهتر سیستم و کشف سیاستهایی است که به ارتقا بهرهوری سیستم کمک نماید. در راستای نیل به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از:
۱- شناسایی متغیرها و پارامترهای داخلی و خارجی که بر درآمد هر مشتری زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران تاثیرگذار هستند.
۲- ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران.
۳- مدلسازی ریاضی سیستم شبیهسازی شده و تعیین هویت سیستم.
۴- ارائه سیاستهای بهبود و بررسی تاثیر هر سیاست بر سیستم مورد مطالعه.
۱-۵- سوالات تحقیق
در راستای دستیابی به اهداف تحقیق سوالات زیر مطرح میشوند:
سوال اول: چه متغیرها و پارامترهایی در عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران نقش دارند؟
سوال دوم: مدل پویاییشناسی سیستم جهت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه است؟
سوال سوم: مدل ریاضی سیستمهای پویا در زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران چگونه است؟
۱-۶- قلمرو تحقیق
قلمرو این تحقیق در سه بخش قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی قابل تبیین است. در ادامه هر یک از این سه بخش از نظر خواهد گذشت.
۱-۶-۱- قلمرو موضوعی
در نگاهی کلی، این تحقیق به لحاظ قلمرو موضوعی در حوزه علم مدیریت کاربردی در فضای زنجیره تامین خدمات قرار میگیرد. در زنجیره تامین خدمات مورد مطالعه این پژوهش ارزیابی عملکرد زنجیره بر اساس چهار دسته شاخص مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت انجام می شود.
۱-۶-۲- قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق یک دوره ۳ ساله از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ میباشد.
۱-۶-۳- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق با توجه به موضوع پژوهش، زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران است.
۱-۷- محدودیتهای تحقیق
در انجام هر تحقیق مشکلات و موانعی وجود دارد. تحقیق حاضر نیز از این امر مستثنی نبوده و با مشکلات و محدودیت هایی مواجه بوده است.
مهمترین مشکل به جمعآوری داده باز میگردد. با توجه به وسعت و گستردگی زنجیره تأمین شرکت مخابرات و عدم انسجام اطلاعاتی در کسب داده، به خصوص داده های مربوط به شبکه توزیع مثل تقاضا، مشکلات و محدودیتهایی ایجاد شده است. به عنوان مثال در فرایند شبیهسازی به علت ماهیت خاص پژوهش و عدم وجود داده از شاخص های کل زمان چرخه، کتنرل موجودی، انعطافپذیری و قابلیت اطمینان صزفنظر شده است. از جمله مشکلات دیگر این تحقیق میتوان به بحث حجم بالای داده ها، بزرگی مدل، محدودیتهای نرمافزاری و رایانهای و به دنبال آن زمانبری محاسبات اشاره نمود. همچنین عدم دسترسی به برخی نشریات و پایگاه های علمی مرتبط با پژوهش از محدودیتهای این پژوهش می باشند.
۱-۸- فرایند پژوهش
شکل۱-۱- فرایند شبیهسازی و مدلسازی ریاضی
زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات ایران
مطابق شکل ۱-۱، فرایند پژوهش با سوالات اصلی پژوهش آغاز میگردد، که در این فصل به آن پرداخته شد. پس از آن به مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق و مبانی نظری پژوهش پرداخته می شود که در فصل دوم مورد بررسی قرار میگیرد. بر اساس شکل، در ادامه به فرایند شبیهسازی و مدلسازی پژوهش که از درک سیستم شروع می شود و در نهایت به صورتبندی مدل پویاییشناسی سیستم، مدلسازی ریاضی پژوهش و تحلیل و بهبود سیاست میانجامد، پرداخته می شود. در فصل چهارم به طور کامل به این فرایند پرداخته خواهد شد.
۱-۹- تعریف و مفاهیم واژه های عملیاتی
زنجیره تامین[۲]
شبکه ای از تسهیلاتی است که مواد خام را تهیه، آنها را به کالاهای واسطهای و سپس به کالاهای نهایی تبدیل نموده و در نهایت آنها را از طریق سیستم توزیع به مصرف کننده میرساند(احمدی کهنعلی، ۱۳۸۷، ۲۳).
مدیریت زنجیره تامین[۳]
مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند برنامه ریزی، اجرا و کنترل کارآمد جریان مواد اولیه، موجودیهای در جریان ساخت، محصولات نهایی و همچنین جریان اطلاعات مرتبط با آن، از نقطه اولیه تا نقطه مصرف، که با هدف تامین نیازهای مشتریان انجام می شود (ربیعه، ۱۳۸۹، ۱۸).
مدیریت زنجیره تامین خدمات[۴]
مدیریت زنجیره تامین خدمات ابزاری جهت پیش بینی، برنامه ریزی، اجرا و کنترل فرایند زنجیره تامین با هدف رضایت مشتری در یک روش کارآ شامل نظارت، تعامل و کنترل محصول و اطلاعات در درون سازمان و در بین قسمت های مختلف در یک سازمان خدماتی میباشد (استنلی ، ۲۰۰۵،۱۳).
ارزیابی[۵]
ارزیابی در لغت به معنای یافتن ارزش و بها، سنجش و بررسی حدود و برآورده کردن ارزش میباشد. ارزیابی در حالت کلی رویهای است که به صورت نمادین، جهت نمایش جوانب واقعیتها در جهان تحلیلی محقق استفاده میگردد. هدف از ارزیابی، انتقال مشخصهها و خواص رویدادهای تجربی در شکلی است که بتواند توسط محقق مورد تجزیه و تحلیل واقع شود. از دیدگاه مدیریتی، ارزیابی به عنوان یکی از نگرشهای علمی و یکی از مهمترین فعالیتهای مدیریت در راستای کمی نمودن روابط متغیرها و معیارهای مهم به عنوان اساس تحلیل، برنامه ریزی، کنترل فعالیتها و تصمیمات مدیریت به شمار میرود (راجات، ۲۰۰۷،۴۱).
ارزیابی عملکرد زنجیره تامین[۶]
سنجش میزان موفقیت زنجیره تامین در دستیابی کارآمد و مؤثر به نیازهای مصرف کننده نهایی(راجات، ۲۰۰۷،۴۶).
پویاییشناسی سیستم[۷]
دیدگاه و مجموعه ای از ابزارهای مفهومی است که ما را قادر به فهم ساختار و پویایی سیستمهای پیچیده می کند. به بیان دیگر، یک روش مدلسازی ماهرانه و ظریفی است که در ساخت شبیهسازی کامپیوتری از سیستمهای توانمند استفاده می کند و استفاده از آنها منجر به طراحی سازمانها و سیاستهای موثر می شود ( استرمن،۲۰۰۰، ۲۴).
شبیهسازی[۸]
شبیهسازی عبارت از فرایند طراحی مدلی از سیستم واقعی و انجام آزمایشهایی با این مدل است که با هدف پی بردن به رفتار سیستم یا ارزیابی استراتژی های گوناگون (در محدودهای که به وسیله معیار و یا مجموعه ای از معیارها اعمال شده است) جهت عملکرد بهتر سیستم، صورت میگیرد (استرمن،۱۳۸۶، ۶۵).
فصل دوم