۳-۵٫ محدودیت های پژوهش
۱- روابط به دست آمده در این پژوهش، غیرعلی است؛ بنابراین تبیین روابط با محدودیت همراه است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲- از دیگر محدودیتهای پژوهش این است که صرفاً از پرسشنامه استفاده شده است.
۳- عدم دسترسی به نمونه بالینی نیز یکی از محدودیتهای پژوهش حاضر است.
۴- محدود بودن جامعه نمونه پژوهشی به شهر سیرجان، تعمیم یافته ها را به شهرهای دیگر با مشکل مواجه می سازد.
۴-۵٫ پیشنهادات پژوهشی
۱٫با توجه به اینکه پژوهش حاضر در نمونه های غیر بالینی انجام شده است پیشنهاد می شود پژوهش در نمونه های بالینی نیز اجرا شود.
۲٫نمونه ی پژوهش حاضر فقط دخترها بوده پیشنهاد می شود که پژوهش های بعدی بر نمونه ی پسر انجام شود و تفاوت های جنسیتی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
۳٫پیشنهاد می شود رابطه متغیرها ی فوق از طریق روش های آزمایشی و مداخله ای نیز سنجیده شود، تا بتوان براساس آن با قطعیت به تبیین های علی دست زد.
۴٫استفاده از سایر روش های ارزیابی از جمله مصاحبه های عمیق در کنار پرسشنامه به منظور افزایش روایی نتایج پیشنهاد میگردد.
۵-۵٫ پیشنهادات کاربردی
۱٫بر اساس یافته های پژوهشی در زمینه طرحواره های ناسازگار و نقش مهم آن در پیش بینی رفتارهای بیمارگونه خوردن پیشنهاد می شود که از طرحواره درمانی در زمینه ی پیشگیری و درمان اختلالات خوردن بهره برد.
۲٫با توجه به نتایج پژوهش که نشان داد مکانیزم های دفاعی رشد نایافته در پیش بینی این اختلال نقش دارند،بر اساس این یافته می توان پیشنهاد کرد که روی اصلاح این مکانیزم ها و تقویت مکانیزم های پخته جهت پیشگیری از این اختلال کار کرد.
۳٫براساس یافته های پژوهش در زمینه تنظیم هیجان و نقش عدم پذیرش هیجانی، فقدان آگاهی هیجانی،و دشواری کنترل تکانه می توان پیشنهاد کرد: والدین، معلمان به هیجانات و تنظیم هیجانی فرزندان توجه نمایند و آموزشهای لازم را در زمینه شناسایی و تنظیم هیجانات به نوجوانان داده شود.
منابع
منابع فارسی
اتکینسون، ر؛ اسمیت، ا؛ بم، د؛ و هوکسما، س. (۲۰۰۰). زمینه روانشناسی هیلگارد.ترجمه : براهنی،م ؛ بیرشک، ب؛ بیک،م؛ محی الدین،م؛ زمانی،ر؛ شهرآرای،م؛ کریمی،ی؛ گاهان،ن (۱۳۸۶). تهران: نشر رشد.
آزاد، ح؛ (۱۳۸۴). اختلالات خوردن؛ بی اشتهایی روانی و پر اشتهایی روانی. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی؛ ۱۶۹-۱۵۱
اکبری زردخانه، س؛ رستمی، ر؛ زارعان، م؛ (۱۳۸۷). رابطه هوش هیجانی و مکانیزم های دفاعی با اعتیاد. فصلنامه روانشناسان ایران،۴ (۱۵)، ۳۰۳-۲۹۳
افضلی، م؛ فتحی آشتیانی، ع؛ آزادفلاح، پ؛ (۱۳۸۸). بررسی سبکها و مکانیزمهای دفاعی افراد مبتلا به اختلال وسواس-بی اختیاری، اضطراب تعمیم یافته و هراس اجتماعی. انجمن ایرانی روانشناسی(دانشگاه سمنان)، ۱(۱)، ۹۳-۷۹
امینیان، م (۱۳۸۸). رابطه تنظیم هیجانی، رخدادخای منفی زندگی و تصویر از بدن با اختلالات تغذیه در زنان و دختران شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز.
انجمن روانپزشکی آمریکا (۲۰۰۰)، چهارمین راهنمای تشخیص و آماری اختلال های رونی (متن تجدیدنظر شده)، ترجمه محمدرضا نیکخو(۱۳۸۴)، تهران: انتشارات سخن.
آهی، ق؛ (۱۳۸۴). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه ی طرحواره یانگ SQ-SE (بررسی ساختار عاملی) بین دانشجویان دانشگاههای تهران در سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳ . پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران. دانشگاه علامه طباطبایی.
بابایی،س؛ خداپناهی،م؛ صدق پور، ب؛ (۱۳۸۶). ارتباط بین باورها و نشانه های اختلالهای خوردن. فصلنامه روانشناسی تحولی؛ ۱۳(۴). ۶۰-۵۰
بشارت، م؛ محمدی حسینی نژاد، ا؛ لواسانی،غ؛ (۱۳۹۳). نقش وسطه ای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین ناگویی هیجانی، خشم و نشخوار خشم با سبک های دفاعی من.روانشناسی معاصر؛ ۹(۲). ۴۸-۲۹
بشارت، م. (۱۳۸۷). نارسایی هیجانی و سبک های دفاعی. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، ۳۹(۳)،۱۹۰-۱۸۱٫
بهزادی پور،س. رضایی کارگر،ف. سپاه منصور،م. نوح، ش؛ (۱۳۹۰). ویژگی های شخصیت و مکانیزم های دفاعی افراد چاق در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی. مجله اندیشه و رفتار.۶(۲۱).۳۴-۲۵
پورقاسم، ب. کوشاور، د. سیدسجادی، ن. کرمی، ص. شاهرخی، ح؛ (۱۳۸۷). خطر اختلالات خوردن در دانش آموزان دبیرستانی دختر تبریز در سال ۱۳۸۶٫مجله پزشکی علوم پزشکی تبریز.(۴)۳۰٫ ۲۶-۲۱
تقدسی، ح. (۱۳۹۲). مبانی روانکاوی فروید. http://ketabnak.com
حسنی،ج. میرآقایی، ع(۱۳۹۱). رابطه تنظیم شناختی هیجانی با ایدهپردازی خودکشی. روانشناسی معاصر، ۷(۱)، ۷۲-۶۱
حسینی،ف. پاکیزه، ع. سالاری،ز.(۱۳۹۲).نقش طرحواره های ناساز گار اولیه و دشواری در نظم بخشی هیجانی در اضطراب دانشجویان.مجله علوم رفتاری.۷(۴). ۳۰۵-۲۹۷
حسینی،ف. خیر،م.(۱۳۸۹)؛ بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجان دانش آموزان. پژوهش های نوین روانشناختی.۵(۲۰).۶۹-۴۷
حیدری نسب، ل؛ شعیری، م ر؛(۱۳۹۰). ساخت عاملی پرسشنامه سبک های دفاعی در نمونه غیر بالینی ایرانی. پژوهشهای نوین روانشناختی(روانشناسی دانشگاه تبریز).۶(۲۱).۹۷-۷۷
حیدری نسب،ل؛ منصور، م؛ آزادفلاح، پ؛ شعیری، م ر(۱۳۸۶). روایی و اعتبار پرسشنامه سبکهای دفاعی در نمونههای ایرانی. دانشور.۲۲،۲۶-۱۱
حیدری، ع. پاشا،غ. مامی،ش. آتش پور،ح.(۱۳۸۴). میزان شیوع اختلالات تغذیه و رابطه آن با عزت نفس، و افسردگی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دانش و پژوهش در روانشناسی.۲۶٫ ۱۶-۱
حیدری،ع؛ احتشام زاده،پ؛ حلاجانی،ف؛(۱۳۸۹) رابطه تنظیم هیجانی، فرا شناخت و خوش بینی با اضطراب امتحان دانشجویان؛ یافته های نو در روانشناسی.۴(۱۱).۱۹-۷
خان پور اردستانی،س؛ صاد قپور،ش؛ حس نزاده کشتلی،ع(۱۳۹۰).اختلال پرخوری:یک مقاله مروری. تحقیقات علوم رفتاری، ویژه نامه اختلالات روان تنی، ۹ (۵)، ۴۵۱-۴۳۲
خانزاده،م. سعیدیان،م. حسین چاری،م. ادریسی، ف. (۱۳۹۱). ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی مقیاس دشواری در نظم بخشی هیجانی.مجله علوم رفتاری.۶(۱).۹۶-۸۷
خداپناهی، م؛(۱۳۹۰). انگیزش و هیجان، تهران: انتشارات سمت
خسروی، ز؛ سیف، س؛ عالی، ش (۱۳۸۶). بررسی رابطه بین نوع فرایند طرحواره ای و نگرش به ازدواج. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، ۱ (۴)، ۴۰-۳۱٫
دیوانداری، ح؛ آهی، ق؛ اکبری، ح؛ مهدیان، ح.(۱۳۸۸). فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ(SQ-SF) :بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر؛سال تحصیلی۱۳۸۵-۸۶٫ پژوهشنامه تربیتی،دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد.۱۳: ۱۲۰-۱۰۳
ربیعی،م. زره پوش،ا. پالاهنگ، ح. زارعی محمودابادی، ح (۱۳۹۲). رابطه بین مولفه های تنظیم شناختی- هیجانی و اختلالات اضطرابی. مجله
رجبی،س؛ حسینی، ف. (۱۳۹۳).بررسی همه گیرشناسی رفتارهای بیمارگونهی خوردن و ارتباط آن با پنج عامل بزرگ شخصیت در دانش آموزان دختر. مجلهی روانشناسی مدرسه. ۳(۲). ۸۱-۶۷
روستایی، ر. حاجی فرجی، م. دژکام، م . هوشیار راد، آ. محرابی، ی . ذوقی، ت.(۱۳۹۲). بررسی شیوع اختلالات خوردن و برخی عوامل مرتبط با آن در دختران دانشآموز دبیرستانی شهر تهران در سال مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران.(۱)۸٫ ۱۴۴-۱۳۵
ریو، ج. م. (۱۹۹۳). انگیزش و هیجان. ترجمه سید محمدی، ی (۱۳۸۹). تهران: نشر سمت
سادوک،ب؛ سادوک، و؛(۱۳۹۰)خلاصه روانپزشکی.جلد دوم ترجمه نصرالله پور افکاری.چاپ سوم.تهران انتشارات شهرآب
سالاری، ز.(۱۳۹۲). بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگاراولیه و نقص در تنظیم هیجانی با اضطراب دانشجویان.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه خلیج فارس.
شایقیان،ز.آگیلاروفایی،م.رسول زاده طباطبایی،ک(۱۳۸۹) بررسی طرحواره ها و پیوند والدینی در دختران نوجوان با وزن طبیعی،چاق و یا دارای علائم بی اشتهایی عصبی.پژوهنده(مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی).(۷۹)۱۶٫ ۳۸-۳۰
شایقیان،ز.وفایی،م.(۱۳۸۸)بررسی شاخص های روانسنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن، تازه های علوم شناختی،(۲)۱۱٫ ۳۸-۲۶